Podcast 5: Jak rozjet své podnikání

Podcast 5: Jak rozjet své podnikání

První věc, kterou musíte opravdu dobře zvážit, je, jestli jste na ten velký krok připraveni. Jestli opravdu o své vizi, svém plánu, přemýšlíte dnem a nocí, nedokážete se zbavit pocitu, že tohle je ta VAŠE cesta, kdykoli si na svůj sen vzpomenete, začnete se usmívat, vyprávíte o tom každému na potkání…. Jupí, dobrá zpráva, jste PŘIPRAVENI!


Jestli vám zároveň u toho všeho pořád naskakují myšlenky “zvládnu to?, mám na to? dokážu to?”, tak mám pro vás druhou dobrou zprávu – tohle je úplně normální. Jen šílenci o sobě nepochybují. Zdravá pochybnost je skvělý navigátor. 


A jdeme na to – odhodlání máte, nápad taky. A co dál? První, co musíte udělat, je dobrý research, čili průzkum trhu. Možná jste svým nápadem tak okouzleni, že ani netušíte, že už dávno funguje někde jinde někomu jinému. Googlete, projíždějte internet, rolujte instagramem. Nejen, že zjistíte, jakou máte konkurenci, ale během tohohle procesu načerpáte i spoustu inspirace!


Teď už jde do tuhého. Nastal čas vzít si tužku a papír a začít sepisovat, co všechno vás čeká. Hezky krok za krokem. Některé věci jsou ultra zábavné a z některých se vám pravděpodobně rozskočí hlava, ale takhle to bude celý zbytek vašeho života, jestli se rozhodnete, do svého byznysu jít. 


Za prvé: Nápad už máte a jste v hloubi duše přesvědčeni, že je to skvělý a hlavně zrealizovatelný nápad. Nebojte se toho, že to ještě nikdo neudělal. I Steve Jobs vymyslel jablíčko v tátově garáži. 


Za druhé: Najděte název, jméno své společnosti nebo produktu, služby, kterou budete nabízet.

Jak asi tušíte, tohle je nejzábavnější část, nebo aspoň pro mě. A nejančete, když to nevymyslíte hned. Škola stylu měnila název třikrát! 


Za třetí: Papírování. 

Pro mě noční můra, pro ty z vás, kteří milujete řád a jasnou strukturu, bude tohle zábava. Sepište si všechny náklady, které budete mít při rozjetí svého byznysu a během prvních pár týdnech/měsících, ideálně prvního roku. Nezapomeňte ani na ty nejmenší položky. Víte, jak se říká, korunka ke korunce a je z toho milion. Sepište si, kolik vás bude stát technická výbava, telefon, webové stránky, zaregistrování názvu…. První výrobní vzorky vašeho produktu, nebo první akce, které chcete pořádat a na začátku je budete muset pravděpodobně dělat za miniální cenu nebo zdarma v rámci sebepropagace. Také si dobře rozmyslete, jestli ke svému podnikání hned na začátku potřebujete zaměstnance nebo jestli všechny části svého projektu dokážete zajistit sami. Jestli k tomu potřebujete jinou odbornou pomoc, nemusíte ty dotyčné rovnou zaměstnávat, ale můžete začít spoluprácí ve formě outsoursingu. To znamená, že budete jejich služeb využívat jen na omezenou dobu, projektově. 


Za čtvrté: Způsoby financování anebo Kdo to celé zaplatí?

Opět velmi záleží na tom, jaký typ byznysu chcete rozjet. Když budete vyrábět nějaký produkt, počáteční náklady budou určitě vyšší, než když budete nabízet nějaký typ služby. Jestli jste zvládli krok tři, tak už víte, kolik do začátku budete potřebovat a podle toho jednejte. 


Za páté: Zákonné povinnosti. 

Založte si živnostenský list. Opět, začněte od základů. Nemusíte rovnou zakládat s.r.o., protože s tím vyvstane takového papírování a ve většině případů i nutnost profesionálních účetních, že si to na začátku pravděpodobně nebudete moct dovolit. Účetnictví OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné) zvládnete podle instrukcí na internetu v pohodě sami. Nebo vám s ním pomůže kamarádka, nebo třeba vaše teta. 


Za šesté: Marketingové plánování čili jak dostat váš nápad mezi lidi a zajistit si první zákazníky.

Tohle vám začne spínat už při kroku číslo jedna, kdy budete monitorovat konkurenci a zjišťovat, co jim funguje a co ne. Začnete opět krůček po krůčku. Jestli doma po nocích vyrábíte polštáře, nepotřebujete hned reklamu v televizi! Sepište si všechny možné způsoby propagace, za které nemusíte hned platit. Ať už jsou to webové stránky vaší dobré kamarádky, nebo propagace formou bartru. To znamená, že plnění vzájemné spolupráce není formou finanční, ale takzvaně za produkty. Vy dostanete reklamní prostor v místních novinách a za to jim zdarma poskytnete váš produkt. 


Za sedmé: Začněte vytvářet obsah pro všechny zdroje na sociálních sítích. Žijeme ve zlaté době internetu, kdo teď není online, je mrtvý. 

S tímhle rozhodně začněte dřív, než začnete oficiálně vyrábět své produkty nebo nabízet své služby. Každý potenciální zákazník ve vás bude mít větší důvěru, když vaše facebookové stránky nebo instagramový účet už bude mít nějakou historii a ne jen jednu fotku a popisek “tjadá něco se chystá.”


Za osmé: Zhluboka se nadechněte a začněte!

Celý proces, který jsem popsala v bodech jedna až sedm může trvat i několik měsíců. Pro někoho i let. Ale jednou začít prostě musíte. Když už jste se tomu věnovali tak dlouho a ještě pořád vás to neomrzelo.


Teď už je to jen na vás, vaší vůli tenhle boj vyhrát, vaší soutěživosti, překonat sebe sama. Ať budete podnikat v jakémkoli oboru, myslete na to, že budete – hlavně ze začátku -, pracovat nonstop. A tím myslím opravdu 24 hodin 7 dní v týdnu. Že neodjedete na dovolenou delší, než týden, protože si to časově nebudete moct dovolit. A prvních pár let možná ani finančně. Přestanete rozlišovat pracovní den a víkend, protože odteď už bude každý den pracovní. 


Váš byznys je vaše dítě, které si budete hýčkat a piplat a budete na něj náležitě pyšní. Ale stejně jako v mateřství, je i tohle vaše svobodné rozhodnutí. A i když občas budete bulet do polštáře vyčerpáním, každá sekunda vašeho nového podnikatelského života bude stát za to. Protože to jste jen a jen VY, kdo tohle všechno dokázal. Dovést jediný nápad k úspěšné realizaci. 


Přeju vám hodně štěstí a sil!

S láskou
vaše

Snímek-obrazovky-2020-06-21-v-23.23.04

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *