Podcast 13: Jak začít byznys s minimálním rozpočtem

Podcast 13: Jak začít byznys s minimálním rozpočtem

Vítám vás u 13. epizody, ve které vám prozradím všechny svoje zkušenosti ze světa byznysu, abyste i vy mohli začít podnikat a realizovat své sny, i když nemáte úspory nebo si hned na začátku vaší nové kariéry nechcete brát úvěr.


Vzhledem k tomu, že právě teď připravuju úplně nový projekt i já sama, všechno, co vám dnes budu vyprávět, jsou přesně ty věci, které zrovna dělám, nebo se na ně chystám, nebo v opačné variantě, se jich chci vyvarovat. 


Svůj nový projekt začínám v podstatě od nuly a nutno podotknout také s nulovým kapitálem. Takže nastal přesně ten správný čas probrat, jaké kroky můžete pro svůj byznys udělat, aniž byste do něj hned od začátku sypaly peníze.


Samozřejmě hodně záleží na předmětu vašeho zamýšleného podnikání. Jestli chcete vyrábět součástky do aut a bez výrobní linky se neobejdete, asi sotva můžete začít bez finančního krytí z banky. Ale existuje spousta oborů, ve kterých prvotní náklady nedosahují závratných výšin a dokonce je na začátku zvládnete i s minimálním finančním vkladem. 

Než se pustíme do zcela konkrétních tipů, musím vám říct důležitou věc o začínání každého nového projektu ve vašem životě. Když o něm přemýšlíte, někomu o něm vyprávíte, nebo ho už detailně plánujete, musíte mít motýli v břiše. Tím myslím, že musíte do morku kostí cítit to nadšení, vzrušení a když se u toho usmíváte, tím líp. To je totiž jasný důkaz, že jste připraveni. To je ten nejlepší čas, kdy začít.


1. Dejte o sobě vědět hned teď.

Teď mluvím hlavně ze své zkušenosti, kdy jsem si na sobě samé ověřila, že tenhle můj tip opravdu funguje. Dejte o sobě vědět ještě dřív, než samotný projekt spustíte! Už jsem o tom mluvila v epizodě číslo 5: Jak rozjet své podnikání. Jestli se chystáte prodávat nějaký produkt, ať jsou to patchworkové deky nebo presety na úpravu fotek, ukažte svým potenciálním zákazníkům, že na něčem pracujete. Ukažte jim všechny milníky, kterých se vám cestou podařilo dosáhnout, nebojte se s nimi podělit o nezdary, které vás při výrobě potkaly. Zaprvé se tím v jejich očích zlidštíte, což je ta největší marketingová výhoda, protože lidé chtějí koupit produkt, který jim doporučí konkrétní “normální” člověk, ne neznámá korporace nebo bezejmenná modelka z fotobanky. 


2. Nepodceňujte sílu emailů

Když jsem se zmínila o tom, že váš hlavní tah na bránu by se neměl odehrávat na sociálních sítích, ale na vašem webu, řekla jsem, že z webových stránek můžete rozesílat newslettery. Na tuhle funkci byste se měli zaměřit hned na začátku a opravdu se do toho opřít.


Opět mluvím ze své zkušenosti – já jsem se na svůj emailový seznam vykašlala a doteď jsem si to neodpustila! Nejcennější, co můžete pro rozjetí svého byznysu za nula nula prd, je, shromáždit emailové adresy lidí, kteří se s váma dokážou ztotožnit, jsou na vaší vlně a vy z nich můžete postupem času udělat platící klienty.


Seznam vašich newsletter odběratelů je váš svatý grál v oblasti marketingu. Už proto, že je tak těžké adresy získat. Ale to jsme si zavinili sami – málokdo, nebo málokterá firma (jestli vůbec nějaká), dokáže vytvářet tak zajímavé nebo zábavné newslettery, které skutečně chcete mít ve svém inboxu. Ruku na srdce – každý z nás má emailovou schránku zahlcenou nevyžádanou poštou a pracovními maily a do toho vám ještě každý týden pípne nový mail od někoho, u koho si ani nepamatujete, že jste se k odběru přihlásili.

Takže můj tip, který teď já osobně praktikuju při novém projektu – se všemi emailovými adresami zacházet jako se zlatem. 


3. Sepište si seznam věcí, které potřebujete k realizaci svého projektu

Samozřejmě u různých typů podnikání je potřeba něco jiného. Třeba chcete podnikat v úplně virtuální rovině a jediné, co potřebujete, je počítač. Nebo budete natáčet podcasty a k počítači potřebujete ještě mikrofon.


Ale třeba se chystáte nabídnout své služby jako fotografka a jasně, potřebujete foťák. Co ale nepotřebujete, je 10 různých objektivů. Zrovna tak foťák si nemusíte kupovat fungl nový za bambilion. Opět si vezměte příklad ze mě. Se svou posedlostí po dokonalém výsledku jsem si před 6 lety pořídila Canon se 2 objektivy, zaplatila jsem 90 tisíc a použila ho snad 2x. Protože jednak je těžký a velký jako almara, tudíž pro mě úplně nepraktický. A za druhé jsem byla líná se naučit všechny ty vymakané funkce.


Místo toho jsem si za týden pořídila Olympus Pen, který stál necelých 6 tisíc, k němu dokoupila použitý objektiv a víte co? Používám ho doteď! Všechny fotky, co mám na webovkách Školy stylu, na blogu nebo na instagramu a facebooku, všechny jsou focené tím prťavým foťákem, který pořád slouží. 


Musíte se naučit začít s málem a zlepšovat se postupně. Nepřekotlit to hned na začátku, aby vás to zbytečně neparalyzovalo a hlavně, abyste nepoužívali alibi typu “nemám na to, abych to rozjela”. Jasně, já to chápu, taky jsem se piplala s každou záložkou na webu, taky jsem si myslela, že čím dražší výbava, tím lepší výsledek. A víte co? Nic 🙂 Když nabízíte úžasný produkt, který někomu ušetří čas, zjednoduší život nebo ho bude bavit, můžete ho nabízet ze stánku na náměstí a uspějete. Když nabízíte volovinu, můžete mít ty nejkrásnější webovky, tu nejlepší výbavu a je vám to všechno na nic, protože vaši zákazníci nejsou blbci. Můžete je napálit jednou, ale nikdy se vám je nepodaří napálit podruhé.


4. Outsourcing anebo Co si můžete udělat sami a na co opravdu potřebujete pomoc ostatních

Opět to záleží na předmětu vašeho podnikání. Ale když to trochu zjednoduším, doteď jsme se pohybovali v rovině “tohle zvládnu vlastními silami”. Dokážete si zaregistrovat doménu, dokážete pochopit administrátorský systém a naplnit tak vaše webovky. Ano, dokážete, protože jsem to dokázala i já a to rozhodně nejsem žádný IT guru, ani náhodou. Dokážete najít co nejlevnější výbavu, abyste mohli opravdu začít. 


Co možná nedokážete, je udělat první grafiku. To znamená, udělat si své první logo, svůj první leták nebo vizuály na sociální sítě, pro zákazníky kupony na slevu při prvním nákupu atd.


Ovšem to je samozřejmě náklad, na který v začátcích nebudete mít finance. Takže vám doporučuju zapátrat ve svém okolí, jestli někdo nemá kamaráda, co má kamaráda, který shodou okolností dělá grafiku. A když mu vylíčíte svou situaci, třeba se vám podaří se domluvit na recipročním plnění za práci. On vám logo, vy mu ušijete tu vaší úžasnou patchworkovou deku 🙂


5. Investujte do svého vzdělání

V jednom z motivačních podcastů, který jsem slyšela, zazněla krásná věta, pod kterou se můžu podepsat:


“Peníze dokážete vydělat, ale váš čas vám nikdo nevrátí. “


To znamená, že když budete každý den 5 hodin googlit, abyste zjistili, jak co máte udělat pro rozjetí svého podnikání, tak vám těch 5 hodin už nikdo nikdy nedá zpátky. Když utratíte 2 tisíce za online kurz, ve kterém se naučíte, co přesně je potřeba a jak toho docílit, tak ty dva litry svým byznysem dokážete vydělat zpátky. Víte, co mám na mysli?


Už to, že posloucháte tenhle podcast, se přibližujete ke svému vysněnému cíli. Takže jestli váš projekt vyžaduje, abyste měli hlubší znalosti z nějakého oboru, přihlašte se na odpovídající online nebo klasický kurz nebo workshop. Protože znalosti, které získáte od odborníků, se vám vyplatí několikanásobně. A navíc ušetříte svůj čas a to je nejvíc!

A popravdě, sebevzdělávání je pro mě osobně nově objevený zázrak. Celý svůj dosavadní život jsem si myslela, že jsem sežrala všechnu moudrost, že vím všechno nejlíp a že si se vším dokážu poradit bez cizí pomoci. Nejen, že je to velmi naivní pohled, ale navíc je to velmi arogantní postoj, který se vám rozhodně nevyplatí.


Proto vám kladu na srdce, ať už chcete podnikat v jakékoli oblasti, poslouchejte, čtěte, studujte od ostatních, úspěšnějších lidí. Jejich zkušenosti vám můžou ušetřit spoustu bezesných nocí, záchvatů paniky a především spoustu peněz, které byste jinak prošustrovali úplně zbytečně. 


A teď rozhodně nemyslím jen to, že chcete začít prodávat patchworkové deky, tak se přihlásíte na kurz šití. To je logicky první krok. Ale apeluju na vás, abyste nezůstali jen u toho šití. Vzdělávejte se dál i mimo vaše specifické zaměření. Vzdělávejte se v marketingu, sebeprezentaci, osobním rozvoji a růstu. Jak porostete vy, jako osobnost, stejně tak poroste váš projekt. Jedno bez druhého totiž nebude fungovat. Rozhodně ne dlouhodobě. A jak jsem říkala minule, chcete vyhrát maraton, ne se uštvat při sprintu.

S láskou
vaše

Snímek-obrazovky-2020-06-21-v-23.23.04

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *